Okosíts az alapoktól

Zenit    2019-01-14 14:12:17

Visszatér a Zenit, az új év alkalmából új, közlekedési rovat nyílik.

Az első cikkben az autópályák múltjáról, jelenéről és jövőjéről számolunk be. 

Az autópálya, azaz a gépjárművek lakott területtől történő fizikai elválasztásának ötlete a németek fejéből pattant ki, az első autópályára hajazó útszakasz Berlin mellett épült, magánpénzből 1921-ben, a magas útdíj miatt inkább csak, mint teszt- és versenypálya funkcionált. 

Az autópálya azóta az egész világon a belvárosi dugók elkerülésének legfőbb eszköze, az autópályák száma és minősége árulkodó lehet az ország fejlettségéről is (hazánkban kifejezetten jó minőségűek, érdekes, hogy Csehországban találkoztam az eddigi legrosszabb minőségű autópályával, sávozott beton út volt, tele hassal nem javallott igénybe vétele) 

Hazánkban az M, mint Magyarország és a párhuzamosan futó főút számának kombinációja adja meg a nevüket. Általában az autópálya adott nyelvben használatos kezdőbetűje adja az első karaktert, így nagyon sok helyen A-val kezdődik, (Autobahn, Autocesta, Autoput, Autopista, Autostrada) de Szlovákiában és Csehországban D-vel (Dalnice), Törökországban O-val (Otoyol), a Szovjetunió volt országaiban pedig M-el jelölik (Magistral). Van pár ország, mint Svédország, ahol pedig nincs nemzeti számozása az utaknak, hanem az európai útszámokat használják, tehát ott E-vel kezdődik az autópályák megnevezése.

Gazdasági oldalról a magánautópályák mindig is foglalkoztattak, ennek kapcsán most egy dél-afrikai céget, az M5 építőjét és az M5, illetve az M6 két szakaszának fenntartóját, az Intertollt mutatnám be. (ez a cég akarta az M9-et is megépíteni, mint külső körgyűrűt, ám az M5-ös kapcsán felmerülő magas árszabás miatt - a világon a legmagasabb km-enkénti útdíjat kérte a cég, később az általános matricás rendszert vezették be az alacsony kihasználtság miatt - nem kapta meg a kívánt adókedvezményt) Jelenleg Magyarország és Dél-Afrika mellett Lengyelországban vannak jelen, de tervezik a szlovák elektronikus díjfizetési rendszer kiépítését és egy Moszkva-Szentpétervár autópályát. Érdekes, hogy ambícióval, ötlettel és szerencsével még egy ilyen jellemzően illiberalizált piacon is lehet érvényesülni, mint az autópálya-fenntartás.

A jövő az okos autópályáké. Ma már olyan útburkolatok léteznek, amikkel az autópályák gyakorlatilag hangtalanok lehetnek, sötétben világítani tudnak és útközben feltöltik az elektromos autókat is, az energiát a Napból fedezve. Az első ilyen útszakasz tavaly nyílt meg Hollandiában, de a legendás 66-os utat is ilyen technológiával újítják fel idén tavasszal.

Az autópálya megkönnyítette a középhosszú utak gyors megtételét és a városok szennyezettségének csökkentéséhez is hozzájárult. Következő héten a metrókat vesszük majd górcső alá. 

Megjegyzések