Pártprogram 3. rész – Tartalmas Eötvösös Tanévért Társaság

TETT    2019-02-22 14:27:50

párt DÖ Hétvége diák választás érdekképviselet süti Rádió

Kedves Diákok!

Az alábbiakban pártunk, a TETT harmadik programpontját olvashatjátok, melyben az iskolai érdekképviseletről, arra vonatkozó megoldásainkról szól, valamint a DÖ egyéb feladataival kapcsolatos terveinkről is. Szeretném leszögezni, hogy programunk ezen eleme hosszú ideje várja, hogy napvilágot lásson, és nem tekinthető más jelöltek programjára adott válasznak. Nem is ez a szándékunk. (Ha épp nincs időd végigolvasni, fusd át a vastagbetűt, vagy lapozz a végén található „Röviden” címszóig. :)

 

I. A DÖ kiterjedt feladatköréről

1. Az érdekképviselet elviekben a DÖ egyik kulcsfeladatának számít, viszont gyakorlati meg valósításának módjaival senki sincs tisztában. Mivel az osztályok, diákok és tanárok többségben megoldják kérdéses helyzeteiket, a DÖ itt kevésbé játszik szerepet. Viszont számos helyzet adódhat az év során, ahol számíthat a diákönkormányzat közreműködése.

a) Az év végi tanári kérdőívek kitöltési tendenciái nem túl biztatóak. Mivel szerintünk ez a legalkalmasabb fórum a diákok és tanárok őszinte kommunikációjára, szeretnénk, ha idén közel mindenki kitöltené ezeket. Ezért indítanánk el az ÖTVÖS-programot (Összesítő tanulói visszajelzés – őszinte segítség!). Ez tartalmazna egy év végi kampánysorozatot, valamint egy új és valószerűbb rendszert a kérdőívekre vonatkozóan. A tantárgyon, majd a tanáron belül a csoport kiválasztása feleslegesen időigényes. Ha viszont mindenki személyre szabottan a saját csoportjaira vonatkozó linkeket kapná meg, a folyamat lerövidülne.

Bár sokan úgy vélik, ez semmiféle változást nem hoz magával a két fél viszonyrendszerében, hisszük, hogy teljesen nem haszontalan az általunk erre szánt idő.

b) Az érdekképviselethez elengedhetetlen a diákság és a DÖ közötti párbeszéd. Ez legegyszerűbben a képviselőkön keresztül történhet meg, az aktuális eseményekre vonatkozó kérdésekkel. A parlamenti gyűlések végén minden alkalommal egységes kérdéseket tennénk fel, melyeket a képviselők továbbítanak az osztály felé, majd a válaszokat formon keresztül közlik velünk. A kérdések bármire vonatkozhatnak, alkalomtól függően. (Hogy tetszett? Melyik lenne ezek közül a legjobb? Mik a terveitek? Hányan támogatnátok?)

Ehhez alapvető, hogy a képviselők megjelenjenek és figyeljenek, sőt interaktívan vegyenek részt a gyűléseken. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ehhez oldottabb hangulatra van szükség (a szakmai színvonal megőrzése mellett). Ez pedig nem igényel bonyolult megoldást, csupán egy barátságosabb légkör megteremtését, ahol a gyűlések limonádéval, süteménnyel indulnának, és a komoly tárgyalások mellett nevetéssel telnének. Mindemellett az ülések során nagyobb szerep jutna a képviselők felszólalásainak az osztály nevében, valamint képviselői közösségfejlesztésnek, csapatépítő játékoknak.

Játszani?! Mikor?

DÖ-hétvégén! A jól megszokott egyéjszakás bennalvást ősszel és tavasszal is megszerveznénk, hangsúlyt fektetve a soron következő E5vös-napokra, valamint a hangulatra, játékra, ötletelésre.

 

2. Az iskolarádió remek fórum a diákok szünetben történő szórakoztatására, de nem használjuk ki valódi lehetőségeit. Szeretnénk, ha jövőre heti minimum két alkalommal kerülne megrendezésre kívánságműsor a nagyszünetben. Mivel a diákság jelentős része nem is tudja, hol lehet kívánni, fontos, hogy a rádió működtetését kinyissuk a közönség felé. Fontos az is, hogy a diákjaink által elért országos vagy akár nemzetközi szintű versenyeredmények, különleges alkalmak, fontos hírek is közzétételre kerüljenek a rádióban.

 

3. Az Eötvös József Gimnázium diákjai büszkék lehetnek, hogy ennek az iskolának a tagjai. Nemcsak oktatási színvonala miatt, hanem számos egyéb aspektusa, például a közösségi élete miatt is. Fontos, hogy eötvösös identitástudatunkat növeljük, és boldogan járjunk ebbe az intézménybe. Ez persze nem mindig van így, (sőt…) a DÖ pedig nem képes arra, hogy minden napunkat jobbá tegye. Viszont több módszerrel is lehetőséget teremthet arra, hogy mindig érezzük, egymáshoz tartozunk.

a) Ehhez nem kellenek nagy ötletek, csupán egyszerű tárgyi dolgok, mint például egy kitűző. Ilyennel már rendelkezik iskolánk, viszont ez formális alkalmakkor tűnik fel ingeinken leginkább, a közösségi programok során kevésbé. Egy karkötő ellenben mindig rajtunk lehetne, E5vös-napokon, Farsangon stb. Szeretnénk tehát egy igen menő e5vösös karkötőt kiállítani, melyet minden évben az újak meg tudnak rendelni, így hagyományt teremtve.

b) A DÖ-osztályképviselők olykor kevesebb lelkesedéssel érkeznek az ülésekre. Ez sem egy olyan probléma, amelyet könnyű lenne megoldani. Az interaktivizáción, szórakoztatáson túl (lásd lejjebb) játékos ösztönzésre is van lehetőség. Egy régóta álmodott plüssállatot, a TETTnőst a Parlament tiszteletbeli tagjává avatnánk, és ülésről-ülésre sorsolva járná az osztályokat. Így a lelkesebb osztályok motiváltan várnák a sorukat, a kisorsolt osztálynak pedig felelőssége lenne visszavinni a plüsst a következő ülésre.

 

 

II. Röviden

Mit is szeretnénk tehát?

1. Tartalmas érdekképviseletet. ÖTVÖS-programot és praktikus tanári kérdőíveket. Szórakoztató és interaktív üléseket limonádéval és sütivel, meg persze több DÖ-hétvégével.

2. Nyitott és kiterjedt iskolarádiót mint hírfolyamot, a diákok eredményeit hirdető forrást.

3. Identitástudatot, az összetartozás érzését. Karkötőkkel, plüssállattal, amivel csak szükséges.

 

III. Zárszó

Célunk tehát megőrizni azt, ami jó a diákönkormányzatban. Jó, hogy vannak pártok, van parlament, van rádió. Viszont amit csak lehet, fejleszteni, hogy a DÖ valóban fontos szerve lehessen iskolánknak.

Ha te is szeretnél júniusban tanulás helyett Sportnapot tartani, kövesd figyelemmel DÖ szerkesztőségünket, és az E5vös DÖ Facebook-csoportot, hogy ne maradj le következő programpontunkról!

Üdvözlettel: a TETT csapata

Megjegyzések